درخواست کمک از جامعه جهانی برای رسیدگی مشکلات مهاجران افغان در ایران


 درخواست کمک از جامعه جهانی برای رسیدگی مشکلات مهاجران افغان در ایران

جمهوری مدارا: نهادی موسوم به «مجمع مدافعان حقوق بشر» از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواسته است که هرچه سریعتر به داد مهاجران افغان در ایران برسند.

این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که بر اساس گزارش‌ها، مهاجران افغان در مناطق مختلف ایران به صورت گروهی توسط مردم آن کشور مورد خشونت قرار می‌گیرند.

مجمع مدافعان حقوق بشر که یک شبکه هماهنگی فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از کشور است، در اعلامیه‌ای از فیلیپو گراندی، رئيس آژانس پناهندگان ملل‌متحد خواسته است که هرچه سریع‌تر به ایران سفر کرده و وضعیت مهاجران افغان را از نزدیک بررسی کند.

به گزارش تلویزیون افغانستان انترنشنال، این نهاد از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواسته که برای کاهش هرچه سریع‌تر تنش‌ها و برخوردهای غیر انسانی با مهاجران افغان، وارد قضیه شود.

اخیرا و براساس گزارش‌های متعدد، مهاجران افغان در شهرهای مختلف این کشور به خصوص شهر تهران توسط مردم ایران به صورت گروهی مورد خشونت قرار می‌گیرند.

این نهاد ضمن تأکید به گفت‌وگوی مستقیم سازمان ملل متحد با مقام‌های دولت ایران، از دولت آن کشور خواسته است تا براساس موازین پذیرفته حقوق بشری با مهاجران افغان برخورد کرده و از ترویج نفرت پراکنی علیه مهاجران افغان جلوگیری کند.

اخیرا گزارش‌های از حملات جمعی ایرانیان به مهاجران افغان در شهرهای مختلف این کشور  از جمله تهران به نشر رسیده است. تصاویری که در شبکه های منتشر شده نشان می‌دهد که مهاجران افغان توسط شماری از مردم لت وکوب می‌شوند. حتی از آتش‌ زدن خانه‌های مهاجران افغان در برخی از مناطق ایران نیز گزارش شده است.

مجمع مدافعان حقوق بشر مردم ایران را در برابر مهاجران افغان به بردباری فراخوانده و گفته است که آن‌ها در شرایط کنونی مستحق حمایت‌های بشردوستانه‌ هستند.

شماری از فعلان فرهنگی افغان که در ایران مهاجر اند نیز از وضعیت پیش آمده ابراز نگرانی کرده و گفته اند برآیند برخوردهای خشونت آمیز با مهاجران افغان بر روابط اجتماعی- فرهنگی شهروندان هر دو کشور تأثیر می‌گذارد.

خشونت‌های اخیر برعلیه مهاجران افغان در ایران در پی گزارش‌های مبنی کشته شدن یک شهروند ایرانی در منازعه با سه مهاجر افغان اوج گرفته است.

پس از این حادثه، در روزهای اخیر مهاجران افغان در مناطق مختلف ایران از جمله در شهر تهران در محلات زندگی مهاجران، پارک‌ها،‌ خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترو توسط مردم مورد حمله و خشونت فزیکی قرار گرفته اند.

درخواست اکید مجمع مدافعان حقوق بشر از جامعه‌جهانی و سازمان ملل‌متحد برای کمک به مهاجران افغانستان در ایران به این معنا است که وضعیت کنونی نیاز به توجه فوری دارد. 

مطالب مرتبط