انستیتوت صلح امریکا: حذف موضوع زنان از نشست سوم دوحه تلاشی برای سازش بود


 انستیتوت صلح امریکا: حذف موضوع زنان از نشست سوم دوحه تلاشی برای سازش بود

جمهوری مدارا: نهادی موسوم به انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا در تحلیل که به تازه‌گی منتشر کرده، گفته است که  حذف موضوع زنان از دستور کار نشست سوم دوحه، تلاش برای سازش با گروه طالبان بود.

انستیتوت صلح امریکا گفته است که این رویکرد در واقع امتیاز قایل شدن غیرضروری و بیشتر به گروه طالبان بوده است.

موضوع حقوق زنان به اثر فشارهای گروه طالبان از نشست سوم دوحه حذف شد. این نشست به مدیریت سازمان ملل متحد و به هدف بررسی چگونگی تعامل با گروه طالبان برگزار شده بود.

انستیتوت صلح امریکا در تحلیل خود گفته است که سازمان ملل متحد در نشست سوم دوحه، برنامه‌ای را ارائه کرد که با منافع گروه طالبان هم‌خوانی داشت.

این نهاد هم‌چنین مدعی است که نحوه برگزاری و مدیریت نشست سوم دوحه متناسب با منافع کلیدی کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه‌ای مانند چین و روسیه بوده است.

انستیتوت صلح امریکا گفته است که سازوکارهای بین‌المللی هم‌چون نشست دوحه به گروه طالبان مشروعیت می‌دهد.

نشست بی نتیجه

در تحلیل این نهاد امریکایی نشست سوم دوحه  که به میزبانی سازمان ملل متحد و مدیریت معاون دبیر کل این سازمان برگزار شد، بی نتیجه خوانده شده است.

در همین‌حال انستیتیوت صلح امریکا گفته است که کشورهای منطقه به شمول کشورهای عضو دایم شورای امنیت مثل روسیه و چین بدون حضور گروه طالبان به شرکت در روندهای که از جانب سازمان ملل مدیریت می‌شود، علاقه ندارند.

در نشست سوم دوحه هیچ کسی به نمایندگی از زنان، جامعه مدنی، اقلیت‌های قومی و مذهبی، مخالفان سیاسی گروه طالبان، قربانیان جنگ و سایر اقشار مردم حضور نداشت.

این نشست با واکنش‌های شدید مجامع مختلف، کشورها، اقشارمختلف مردم افغانستان و نهادهای مدافع حقوق بشر مواجه گردید.

انستیتیوت صلح امریکا با تحلیلی که ارائه کرده است، به تعیین فرستاده ویژه سازمان‌ملل متحد برای افغانستان تأکید کرده و آن را بهترین راه حل برای قضیه افغانستان عنوان کرده است.

تأکید به تعیین فرستاده‌ی ویژه برای افغانستان

تعیین فرستاده‎ی ویژه از جانب سازمان ملل‌متحد در امور افغانستان به دلایلی که هنوز روشن نیست، تأخیر شده است.

سازمان ملل متحد قبلا اعلام کرده بود که در نظر دارد برای رسیدگی بهتر و نظارت بر عمل‌کرد گروه طالبان، برای افغانستان فرستاده‌ی ویژه تعیین  می‌کند.

طالبان با تعیین فرستاده‌ی ویژه برای افغانستان مخالف است.

انستیتوت صلح امریکا هم‌چنین گفته است که اگر تعیین فرستاده‌ی ویژه ملل متحد برای افغانستان ناممکن باشد، تقویت دفتر نمایندگی سازمان ملل یا یوناما، می‌تواند راه کاری دیگری باشد.

این نهاد مدعی است که اختلاف‌های مرتبط به نشست دوحه بیان‌گر آن است که بین کشورهای کمک کننده غربی، گروه طالبان و قدرت‌های منطقه‌ای مثل چین و روسیه در سطح بالا بی‌اعتمادی وجود دارد.

به باور دست اندرکاران انستیتوت صلح امریکا، منافع ملی این کشور از طریق تعامل دقیق با طالبان تأمین شده می‌تواند.

این نهاد اما ابراز نگرانی کرده است که شرایط بد اقتصادی و ناامنی غذایی در افغانستان ثبات منطقه حتی اروپا را از طریق مهاجرت تهدید می‌کند.

با به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان، روند مهاجرت مردم افغانستان بیش از پیش افزایش یافته است.

این انستیتوت به دولت امریکا پیش‌نهاد کرده است که هماهنگی بین‌المللی را در جلسات پیرامون افغانستان به عنوان یک مورد حیاتی و مهم حفظ کند.

مطالب مرتبط