در سه ماه حدود نیم‌میلیون نفر از افغانستان بیرون شده اند


 در سه ماه حدود نیم‌میلیون نفر از افغانستان بیرون شده اند

جمهوری مدارا: سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده است که در سه ماه امسال (حمل تا جوزا) بیش از ۵۳۲‌ هزار نفر از افغانستان را ترک کرده اند.

این نهاد هم‌چنین گفته است که در همین بازه زمانی، بیش از ۸۵۸‌ هزار نفر به افغانستان بازگشته اند.

پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان(15 آگست 2021) روند فرار و خروج مردم افغانستان به یکبارگی افزایش یافت.

درهمین حال و با اتخاذ سیاست سخت‌گیرانه کشورهای همسایه افغانستان (ایران و پاکستان) مبنی بر اخراج اجباری افغانستانی‌ها از این دو کشور، روند بازگشت مهاجرین به کشور نیز تشدید شده است.

براساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، ثبت تردد و عبور و مرور در مرزهای مشترک افغانستان با ایران و پاکستان، از اول اپریل تا ختم ماه جون امسال آمار فوق را نشان می‌دهد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که در این مدت با ۸۱ هزار و ۲۹۹ نفر مصاحبه کرده و دلایل آنان را از ورود به افغانستان و یا خروج از این کشور، پرسیده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید که افغانستانی‌ها عمدتاً برای بدست‌آوردن فرصت‌های شغلی و اقتصادی و نیز حس بیشتر امنیت به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

به گزارش این نهاد بین‌المللی، دلیل عمده بازگشت افغانستانی‌ها به کشور شان، اخراج آنان از ایران و پاکستان است که در ماه‌های اخیر تشدید شده است.

گزارش این سازمان نشان می‌دهد که میزان بازگشت به افغانستان در مقایسه با سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت رفت‌و‌آمدهای افغانستانی در مرز با پاکستان کوتاه‌مدت و در مرز با ایران، طولانی‌مدت گزارش شده است.

این نهاد گفته است که علاوه بر مرزهای پر تردد، شماری از مرزهای دیگر را نیز پوشش می‌دهد، اما گزارش تهیه شده، همه رفت و آمدها در مرزهای افغانستان را در بر نمی‌گیرد.

سازمان ملل بارها در مورد بحران بشری و ناامنی غذایی در افغانستان هشدار داده است. سازمان بین المللی مهاجرت می‌گوید که این وضعیت باعث شده افغانستانی‌ها برای یافتن کار به کشورهای دیگر سفر کنند.

مطالب مرتبط