نزدیک به نود درصد قربانیان انفجار ماین‌ها در افغانستان کودکان اند


 نزدیک به نود درصد قربانیان انفجار ماین‌ها در افغانستان کودکان اند

جمهوری مدارا: اوچا یا دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که 89 درصد قربانیان انفجار ماین در افغانستان کودکان هستند.

دفتر اوچا، امروز دوشنبه 1 اسد با انتشار مطلبی در شبکه ایکس اعلان کرد که تنها در شش ماه گذشته حدود 300 تن از افغان‌ها در اثر انفجار ماین و مواد منفجر ناشده بجا مانده از جنگ، کشته شده اند.

براساس معلومات ارائه شده از سوی دفتر اوچا، بیشتر کسانی که در شش ماه گذشته قربانی انفجار ماین شده اند کودکان بوده  و ۵۰ درصد آن‌ها هنگام بازی با جنگ‌افزارها جان باخته‌اند.

دفتر هماهنگ کننده کمک‌ها بشری سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید بر اثر انفجار ماین و دیگر مواد منفجر ناشده بجا مانده از جنگ، بین سال 1989 تاکنون 45 هزار نفر در افغانستان کشته شده است.

نهاد اوچا هم‌چنان در مورد کمبود بودجه و منابع مالی در سال جاری میلادی برای پاکسازی ماین و مواد منفجر ناشده هشدار داده است.

به گفته این نهاد جان بیش از سه میلیون نفر در افغانستان به دلیل موجودیت ماین به خطر مرگ مواجه است.

براساس اظهارات نهاد اوچا، آمار قربانیان انفجار ماین‌ها نشان می‌دهدکه در هر ماه 110 نفر در اثر انفجار ماین و دیگر مواد منفجر ناشده به جامانده از جنگ در افغانستان، قربانی شده است.

افغانستان یکی از کشورهای است که به‌ دلیل چند دهه جنگ، ماین‌ها و مواد منفجر ناشده بجامانده از جنگ‌ها هنوز جان شهروندان این کشور را تهدید می‌کند.

سازمان ملل متحد گفته است که در افغانستان سه میلیون نفر در شعاع یک کیلومتری ماین‌ها و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ زندگی می‌کنند.

مطالب مرتبط