جنبش شنبه‌های ارغوانی: حکومت خود خوانده طالبان حق وضع قوانین را ندارد


 جنبش شنبه‌های ارغوانی: حکومت خود خوانده طالبان حق وضع قوانین را ندارد

جمهوری مدارا: جنبش شنبه‌های ارغوانی، یکی از جنبش‌های اعتراضی زنان، در واکنش به توشیح قانون امر به معروف از سوی گروه طالبان می‌گوید این گروه حق وضع قوانین را برای مردم افغانستان ندارند.

این جنبش، در بیانیه که امروز (پنج‌شنبه 1سنبله) منتشر کرده است، اداره امر به معروف گروه طالبان را یکی از بزرگترین نهادهای «ضدحقوق بشری» و ناقض آزادی‌های اساسی شهروندان افغانستان به ویژه زنان و اقلیت های مذهبی در افغانستان خوانده است.

وزارت عدلیه گروه طالبان روز گذشته اعلام  کرد که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه «قانون امر به معروف و نهی از منکر» را توشیح کرده و این قانون اکنون نافذ است.

در واکنش به وضع این قانون، جنبش شنبه‌های ارغوانی می‌گوید: «حکومت خود خوانده گروه طالبان فاقد هر گونه مشروعیت داخلی و خارجی است و هیچ حق و صلاحیت ایجاد و تصویب قوانین آن‌هم قوانین نقض کننده حریم خصوصی و آزادی‌های شهروندی شهروندان افغانستان مخصوصا زنان را نداشته و قانون امر به معروف این گروه هیچ اعتبار حقوقی و قانونی ندارد.»

در بیانیه این جنبش آمده است که گروه طالبان با آن‌چه که قانون امر به معروف می‌خوانند بار دیگر ثابت می‌کنند که نه تنها این گروه تغییرناپذیراند؛ بلکه با شدت بیشتر در تلاش سرکوب، محدود سازی و نقض گسترده حقوق و آزادی های اساسی شهروندان افغانستان به ویژه زنان هستند.

در این قانون امر به معروف طالبان، پوشاندن تمام بدن زن امر لازم، پوشاندن صورت زن به سبب ترس از فتنه ضروری و صدای زنان، جزء «عورت» پنداشته  شده است.

جنبش شنبه‌های ارغوانی می‌گوید عدم اعمال فشار جامعه جهانی برطالبان سبب شده است که این گروه با جرأت‌تر از گذشته مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران را بطور سیستماتیک سرکوب و از جامعه حذف کنند.

این جنبش پوشش مورد نظر طالبان برای زنان را پوشش «طالبانی_داعشی» و پوشش اجباری خوانده که به گفته آن‌ها نه اسلامی و  انسانی است و نه مطابق فرهنگ مردم افغانستان و گروه طالبان می‌خواهد این پوشش را  بر زنان تحمیل کند.

این بیانیه تصریح کرده که سیاست‌های زن ستیزانه طالبان به ویژه اداره امر به معروف این گروه زیر عنوان «تطبیق شریعت» سبب شده است که جامعه افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر مرد سالار شده و  زنان به عنوان جنس دوم و برده شناخته شوند تا انسان برابر با مردان.

براساس این بیانه، طالبان در سه سال گذشته میلیون‌ها زن و دختر را در افغانستان از ابتدایی‌ترین حقوق و آزادی های‌شان محروم ساخته و چرخه محرومیت و سرکوب هر روز گسترش می‌یابد.

این جنبش معترض زنان خواستار لغو اداره امر به معروف گره طالبان شده گفته است انتظار دارند که با تمرکز به کارکرد و فعالیت اداره امر به معروف طالبان از عمل‌کرد‌های ضد بشری طالبان، قباحت زدایی نشود.

در بیانیه به اعمال تحریم‌های معنادار بر گروه طالبان و حمایت جامعه بین‌المللی از بدیل حکومت گروه طالبان تأکید شده و آمده است که بهتر بدیل نظام طالبان «حکومت مشروع دموکراتیک و غیر متمرکز» است.

قانون امر به معروف گروه طالبان در یک مقدمه، چهار فصل و ۳۵ ماده توشیح و در جریده رسمی نشر شده است.

براساس این قانون نوروز، شب یلدا، آتش‌بازی، تراشیدن ریش و کم‌کردن آن از قبضه، پوشیدن نکتایی و اصلاح مو برخلاف شریعت اسلامی؛ خارج شدن صدای زنان از خانه و تماشای عکس و فیلم جانداران در کامپیوتر و موبایل از جمله‌ی «منکرات خاص» دانسته شده و گفته شده که محتسب مسئولیت دارد از آن جلوگیری کند.

گروه طالبان و به خصوص اداره امر به معروف این گروه، با بدست گرفتن قدرت در افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای برزندگی مردم افغانستان به خصوص زنان و دختران وضع کرده است.

مطالب مرتبط