واکنش‌های بین‌المللی به تیرباران شدن هزاره‌ها در ولایت دایکندی


 واکنش‌های بین‌المللی به تیرباران شدن هزاره‌ها در ولایت دایکندی

جمهوری مدارا: تیرباران شدن 14 تن از باشندگان ولسوالی سنگ‌تخت و بندر ولایت دایکندی واکنش‌های گسترده بین المللی را برانگیخه است.

بعد از ظهر روز پنج‌شنبه 22 سنبله ۱۴ نفر از باشندگان روستای «قریودال» ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر ولایت دایکندی در ساحه‌ای میان این روستای و روستای «سنگ‌پهلو» در ولایت غور، از سوی افراد مسلح موتورسایکل‌سوار تیرباران‌ شدند. شش نفر دیگر در این حمله زخمی شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، تیرباران شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی را را «فجیع» خوانده و آن را محکوم کرده است.

رسانه‌های خبری از قول استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گزارش داده که گفته است آنتونیو گوترش بر حفاظت از غیرنظامیان در افغانستان تاکید کرده است.

رینا امیری؛ نماینده‌ی ویژه امریکا در امور حقوق بشر و زنان در افغانستان، در واکنش به کشته شدن 14 تن از باشندگان دایکندی در حمله گروه داعش، خواستار توجه بیشتر به مردم هزاره‌ و حفاظت از آنان شده است.

خانم امیری با نشر یاد داشتی در صفحه ایکس، این رویداد را یک الگوی خشونت ویرانگر علیه هزاره ها خوانده و گفته است: «من به افغان‌ها می‌پیوندم و خواستار توجه بیشتر به مصیبت هزاره‌ها و برای حفاظت و پاسخ‌گویی بیشتر هستم.»

سفارت جاپان در افغانستان؛ تیرباران شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی را محکوم کرده و آن را یک رویداد تروریستی خوانده است.

این سفارت با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، خواهان توقف فوری این گونه حملات شده است.

در پیام این سفارت آمده است: «ما حمله تروریستی روز پنج‌شنبه را که در منطقه‌ای میان دایکندی و غور رخ داده و منجر به کشته و زخمی شدن چندین فرد ملکی شد، محکوم می‌کنیم.»

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان این حادثه را «هولناک» خوانده و گفته است که تیرباران شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی، نشانه‌هایی از «جنایات بین‌المللی» است.

آقای بنت ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این رویداد گفته است که افزایش حمله‌هایی که مسئولیت آن را داعش خراسان به عهده می‌گیرد، نگران کننده است.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به پاسخ‌گویی بین‌المللی در قبال این حملات در افغانستان تأکید کرده و خواستار اقدامات فوری در این زمینه شده است.

یوناما؛ دفترنمایندگی سازمان ملل متحد در کابل در پی تیرباران شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی از سوی داعش، خواهان پاسخ‌گویی مسئولان شده است.

یوناما با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، این رویداد مرگ‌بار را محکوم کرده است و گفته است: «ما به خانواده‌های کشته‌شده‌گان تسلیت می‌گوییم و خواهان انجام تحقیقات برای پاسخ‌گویی مسئولان هستیم.»

سفارت امریکا برای افغانستان؛ کرن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان، در واکنش به حمله گروه داعش برای قتل عام شماری از باشدگان ولایت دایکندی، خواهان پاسخ‌گویی عاملان این رویداد شده است.

خانم دیکر با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس این حمله را محکوم کرده و نوشته است: «حمله وحشیانه شاخه خراسان داعش علیه افراد ملکی از جامعه هزاره را که از ولایت دایکندی به سمت ولایت غور در حال حرکت بودند، شدیداً محکوم می‌نمایم.»

وی ضمن ابراز همدری با خانواده‌های قربانیان این حادثه، اعلام کرده است که با هیأت نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل برای داد خواهی و پاسخ‌گو کردن عاملان این حمله هم‌صدا می‌شود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل؛ حمله روز پنج‌شنبه گروه داعش برباشندگان ولایت دایکندی را که در آن 14 تن قربانی شد محکوم کرده است.

این سفارت روز جمعه ۲۲ سنبله، با نشر پیامی در شکبه اجتماعی نوشت که نوشت که این حمله از سوی گروه داعش صورت گرفته است.

در پیام سفارت ایران آمده است: «جمهوری اسلامی ایران خواهان مجازات مرتکبین این فاجعه بزرگ است و آماده‌گی خود را در این زمینه اعلام می‌دارد.»

در یک حمله مرگ‌بار  بعد از ظهر روز پنج‌شنبه 22 سنبله در نوار مرزی بین ولایت غور و ولسوالی سنگ‌تخت وبندر ولایت دایکندی که گروه داعش مسئولیت آن را بعه عهده گرفت، ۱۴تن  از باشندگان روستای «قریودال» ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر ولایت دایکندی توسط چهار فرد مسلح موتور سایکل سوار تیرباران شدند. شش تن دیگر در این رویداد حمله زخمی شده اند.

این حمله خونین با واکنش‌ها و محکومیت گسترده‌‌ای داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد گفته است که این حمله نشانه‌های از «جنایات بین‌المللی» را دارد و در مورد موجی از حملاتی که داعش مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد، ابراز نگرانی کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با تأیید این حمله مرگ‌بار آن را محکوم کرده است. او این اقدام را «وحشیانه» خوانده و اظهار داشته است که این گروه حفظ مال و جان مردم را «مکلفیت» خود می‌داند.

مطالب مرتبط