جنبش شنبه‌های ارغوانی: گروه داعش و طالبان با فکر مشترک هزاره‌ها را بطور هدف‌مندانه به قتل می‌رساند


 جنبش شنبه‌های ارغوانی: گروه داعش و طالبان با فکر مشترک هزاره‌ها را بطور هدف‌مندانه به قتل می‌رساند

جمهوری مدارا: در پیوند به حمله مرگ‌بار بر شهروندان هزاره در ولایت دایکندی، جنبش شنبه‌های ارغوانی واکنش نشان داده می‌گوید که این نوع جنایات یک نقشه از پیش طراحی شده برای حذف و نابودی جامعه‌ی مذهبی و قومی هزاره در افغانستان است.

بعد از ظهر روز پنج‌شنبه 22 سنبله، 14 تن از باشندگان ولسوالی سنگ‌تخت و بندر ولای دایکندی توسط چهار نفر موتورسایکل سوار در نوار مرزی ولایت غور با این ولسوالی تیرباران شدند. گروه داعش مسولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

جنبش شنبه‌های ارغوانی در اعلامیه که امروز ( شنبه، ۲۴سنبله) نشر کرده گفته است که حمله خونین و ضدبشری اخیر در روستای قرودال ولایت دایکندی؛ بخش از سیاست طولانی مدت سرکوب، کوچ اجباری، تضعیف و نابودی جامعه مذهبی و قومی هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان است.

جنبش شنبه‌های ارغوانی همچنان تاکید کرد که داعش و طالبان هدف مشترک دارند و برای نابودی جامعه هزاره و پیروان مذهب شیعه، یکسان عمل می‌کنند طوریکه گروه طالبان حقوق مذهبی و انسانی آن‌ها را نقض می‌کنند و گروه داعش با خشونت علنی، کشتار و حملات هدف‌مند مستقیم به حذف فیزیکی، فرهنگی و مذهبی هزاره‌ها مشغول است.

در متن اعلامیه این جنبش آمده است، ما جنبش شنبه‌های ارغوانی از مردم افغانستان به ویژه جوامع مدنی، فرهنگی و روشن‌فکران افغانستان خواستاریم با اتحاد و همبستگی کامل در مقابل این جنایات هولناک ایستادگی کنند تا صدای مظلومیت اقوام آسیب پذیر و اقلیت‌های مذهبی به ویژه هزاره‌ها و شیعیان را در سراسر افغانستان و جهان شنیده شود.

در اعلامیه همچنان از مردم خواسته شده است که اعتراضات، کمپین‌های اطلاع رسانی و فعالیت‌های بین‌المللی را افزایش دهید تا از تکرار چنین کشتار بی‌رحمانه جلوگیری شود.

این جنبش از شماری از نهاد‌ها تقاضا کرده تا با سازمان ملل متحد فورا تحقیقات مستقلی را درباره این نوع کشتار‌ها و نسل‌کشی هزاره‌ها و شیعیان آغاز نمایند.

این جنبش از سازمان همکاری اسلامی به عنوان نماینده کشورهای اسلامی خواسته است تا با تصمیم قاطع و اقدامات دیپلماتیک بر طالبان و داعش فشار بیاورند تا از سرکوب شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان جلوگیری شوند.

مطالب مرتبط