نشست شورای امنیت: هشدار از بحران جنسیتی و انسانی در افغانستانی تحت حکومت طالبان


 نشست شورای امنیت: هشدار از بحران جنسیتی و انسانی در افغانستانی تحت حکومت طالبان

جمهوری مدارا: در نشست شورای امنیت سازمان ملل که در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۴ برگزار شد، موضوع اصلی بحث بر سر وضعیت بحرانی افغانستان بود. نمایندگان کشورهای مختلف نظرات خود را درباره مسائل حقوق بشری، امنیتی، و نقش طالبان در حاکمیت این کشور بیان کردند. تمرکز عمده این جلسه بر حقوق زنان و دختران و وضعیت انسانی در افغانستان بود که تحت حکومت طالبان به شدت نقض شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، طی یک نشست خبری، بر ضرورت اتحاد جهانی برای رسیدگی به بحران انسانی در این کشور تأکید کرد. او هشدار داد که افغانستان به یک "فاجعه انسانی" نزدیک است و از جامعه جهانی خواست تا کمک‌های بشردوستانه خود را افزایش داده و از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران، حمایت کنند.

گوتریش وضعیت حقوق بشر در افغانستان را وحشتناک خوانده و افزود که جهان اکنون نظاره‌گر یک بعد وحشتناک طالبان است. وی از عدم شمولیت دیگر گروه‌های قومی در حاکمیت افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده است.

وی هم‌چنان از احتمال رشد گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هشدار داده است. «ما نگران این هستیم که افغانستان حامی گروه‌های تروریستی شود و این گروه‌ها قادر شود علیه کشورهای دیگر اقدام کند.»

رزا اوتونبایوا، رئیس دفتر هیئت معاونت ملل متحد (یوناما)، به شدت نسبت به وضعیت افغانستان و تأثیرات سیاست‌های طالبان ابراز نگرانی کرد. او اعلام کرد که با گذشت سه سال از بازگشت طالبان، افغانستان از چشم‌انداز جامعه جهانی دور شده و میلیون‌ها نفر در این کشور هنوز احساس امنیت نسبی می‌کنند.

خانم اوتونبایوا گفت که زنان و کودکان 80 درصد از دریافت‌کنندگان کمک‌ها را تشکیل می‌دهند و در حال حاضر تنها دو منبع مالی به تأمین کمک‌ها برای افغانستان ادامه می‌دهند. او همچنین اشاره کرد که 86 درصد از قربانیان انفجار ماین‌ها غیرنظامیان و کودکان هستند و وضعیت زنان و کودکان به‌ویژه آسیب‌پذیر است.

رئیس دفتر یوناما همچنین به نشست سوم دوحه اشاره کرد که به تعامل مستقیم کشورهای جهان با طالبان درباره نگرانی‌های بشردوستانه منجر شد، اما تصویب قانون امر به معروف بلافاصله پس از این نشست، روند تعامل را تضعیف کرد. او گفت که این قانون، با تثبیت محدودیت‌های سنگین بر زنان و اضافه کردن محدودیت‌های جدید، پیام منفی در مورد تعامل واقعی ارسال می‌کند.

سیما باهوس، رئیس اجرایی اداره امور زنان سازمان ملل، به شدت به محدودیت‌های جدید طالبان علیه زنان انتقاد کرد و هشدار داد که این قوانین ممکن است الگویی برای گروه‌های افراطی دیگر در سطح جهانی باشند.

وی افزود قانون جدید طالبان زنان را ملزم می‌کند تا تمام بدن و صورت خود را بپوشانند و از فعالیت‌هایی مانند صحبت کردن در جمع‌های عمومی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی به تنهایی، و نگاه کردن به مردان غیرمحرم منع می‌کند.

در خصوص آموزش دختران و زنان وی می‌گوید که میلیون‌ها زن و دختر از تحصیل محروم شده‌اند، در حالی که پسران همچنان در مدارس تحت نظر طالبان آموزش می‌بینند و محتوای این آموزش‌ها نامشخص است.

نصیر احمد فایق، نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل، از جامعه جهانی خواست تا طالبان را پاسخ‌گو نهگدارد. وی افزود «جامعه جهانی باید از همه مکانیزم‌های قانونی موجود برای پاسخ‌گو کردن طالبان در قبال نقض حقوق بشر و جنایت‌شان استفاده کنند.»

او همچنین به وضعیت وخیم مهاجران اشاره کرد و از کشورهای میزبان مهاجرین افغانستانی تشکری نمود و افزود « ما خواستار خفاظت از حقوق بنیادین مهاجرین مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌الملی هستیم.»

آقای فایق به شدت از عمل‌کرد طالبان انتقاد کرد و از جهان خواست که فشار بیشتری بر این گروه اعمال کنند تا آن‌ها سیاست‌های سرکوب‌گرایانه خود را تغییر دهند​. وی از اعمال سیاست آپارتاید جنسیتی توسط طالبان یاد کرد و افزود اجازه ندهید مردم افغانستان را ناکام کنیم. اکنون زمان اقدام است.

در این نشست، نمایندگان چین و روسیه مواضع متفاوتی را اتخاذ کردند. آن‌ها تأکید کردند که نباید کمک‌های بین‌المللی به افغانستان به مسائل حقوق بشری مشروط شود. این کشورها بر تعامل بیشتر با طالبان و ارائه کمک‌های اقتصادی بدون افزایش فشارهای سیاسی و حقوق بشری تمرکز داشتند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه بر اهمیت تمرکز بر کمک‌های انسانی و اقتصادی به افغانستان تأکید کرد و هشدار داد تروریسم در افغانستان در حال رشد است. وی با اشاره به گروه داعش افزود «ممکن است سلاح‌های باقی‌مانده از نیروهای امریکایی بدست گروه داعش برسد.

در مقابل، ایالات متحده، فرانسه، و بریتانیا خواستار فشار بیشتر بر طالبان برای رعایت حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها شدند. این کشورها تاکید کردند که کمک‌های اقتصادی و توسعه‌ای باید به شرط پیشرفت در زمینه حقوق بشر انجام شود.

دوروتی شی، نماینده آمریکا، با اشاره به قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، افزود این دستوالعمل می‌تواند شهروندان را بدون اثبات جرم، مجازات کنند. وی گفت این عقب‌گرد بسوی زن‌ستیزانه به شدت نگران کننده است.

خانم شی از حمایت ایالات متحده امریکا به نیازهای بشری در افغانستان اطمینان داد و از نقش سازمان ملل متحد نیز قدردانی نمود.

جس جمبرت گری، نماینده بریتانیا، با محکوم کردن قانون طالبان گفته است که این قانون یک عقب‌گرد «تراژیک» و «شکست غم انگیز» دیگری برای کشور و مردم افغانستان است.

وی در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که جامعه بین‌المللی باید با یک صدا در مخالفت کامل خود با «تهاجم مداوم طالبان» به حقوق بشر صحبت کندنماینده‌ی‌ برتانیا در ملل متحد از طالبان خواست که این قانون «نفرت‌انگیز» را لغو کنند و به حقوق همه شهروندان افغانستان احترام بگذارند.

نشست شورای امنیت در حالی برگذار می‌شود که سه سال است گروه طالبان افعانستان را در کنترول خود درآورده است. زنان و دختران از تمامی حقوق انسانی محروم شده و یک حکومت تک گروهی در افغانستان حاکم است. پیش از این نیز سلسله جلسات برگذار شده بود اما هیچ‌کدام منجر به اقدام فوری علیه جنایت‌های بشری طالبان نشد.

مطالب مرتبط