کنگره امریکا دولت بایدن را به دلیل خروج بی‌برنامه از افغانستان محکوم کرد


 کنگره امریکا دولت بایدن را به دلیل خروج بی‌برنامه از افغانستان محکوم کرد

جمهوری مدارا: مجلس نماینده‌گان امریکا، جو بایدن، رییس جمهور، کامالا هریس، معاون رییس جمهور و شماری از مقام‌های دولت بایدن را به دلیل عملکرد ضعیف‌ آنان در برنامه خروج از افغانستان محکوم کرده است.

رسانه‌های امریکایی امروز (پنج‌شنبه ۵ میزان) گزارش داده اند که کنگره امریکا قطع‌نامه‌ای را در زمینه به تصویب رسانده که در آن  ۲۱۹ رای موافق داده و 194 تن دیگر رای مخالف داده اند.

گفته می‌شود که درهنگام رای گیری بر سر این قطع‌نامه ده تن از اعضای حزب دموکرات امریکا نیز به این قطع‌نامه رای موافق داده و در کنار اعضای حزب جمهوری خواه قرار گرفته اند.

مایکل‌مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا از عقب‌نشینی واشنگتن و خروج آشفته سربازان امریکایی از افغانستان به شدت انتقاد کرده و پیش نویس این قعطع‌نامه را به کنگره امریکا ارائه است.

این مقام امریکایی به فاکس‌نیوز گفته است: «سه سال پس از خروج مرگ‌بار و پر هرج‌ومرج از افغانستان، دولت بایدن و هریس هنوز کسی را مسئول یکی از ویرانگرترین اشتباهات سیاست خارجی در تاریخ امریکا نکرده است

مایکل‌مک‌کال در سخنرانی خود در مجلس نمایندگان امریکا با بیان اینکه سه سال پیش، جهان شاهد یکی از ویران‌گرترین فجایع سیاست خارجی در تاریخ امریکا بود گفته است که دولت بایدن و هریس تمام نیروهای امریکایی را بدون برنامه از افغانستان خارج کردند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا مدعی است که در نتیجه این بی‌برنامه‌گی دولت بایدن ۱۳ سرباز امریکایی و بیش از ۱۷۰ شهروند غیرنظامی کشته شدند.

مک کال خاطرنشان کرده که تکیه بر طالبان برای امنیت ایست‌های بازرسی خارج از میدان هوایی کابل هنگام خروج در سال ۲۰۲۱ باعث انفجار و کشته شدن ۱۳ سرباز امریکایی شد.

این عضو مجلس نمایندگان امریکا اشاره به قطعه‌نامه تصویب شده گفته است: « امروز ما اولین گام را برای رفع مشکل در زمینه‌ی پاسخ‌گویی آن دسته از رهبرانی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌ و مسئول این فاجعه هستند، برمی‌داریم

در قطع‌نامه‌ای که تصویب شده آمده است که کامالا هریس، معاون رییس جمهور و نامزد حزب دموکرات نیز نقش اصلی را در تصمیم دولت بایدن برای خروج نظامیان از افغانستان ایفا کرده است.

در این قطع‌نامه به شمول جوبایدن رئیس جمهور امریکا و کاملا هریس معاون او، از ۱۵ مقام فعلی و پیشین دولت امریکا نام برده شده است.

این قطع‌نامه از زلمی خلیل‌زاد نماینده پیش امریکا در مذاکرات صلح امریکا با گروه طالبان نیز نام برده است. مخالفان مذاکره با گروه طالبان، خلیل‌زاد را به معامله با این گروه و در تاریکی نگهداشتن دولت امریکا متهم می‌کنند.

در همین حال زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان پذیرفته است که مرحله‌ای نهایی خروج سربازان امریکایی از افغانستان «فاجعه» بار» اما دلیل آن ضعف اطلاعاتی بود.

خلیل‌زاد در واکنش به قطع‌نامه مجلس نمایندگان امریکا با انتشار یاد داشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که آن‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که دولت افغانستان قبل از خروج کامل امریکا به سادگی سقوط کند و یا ارتش آن کشور منحل شود.

او گفته است که دلیل دیگر خروج فاجعه‌بار از افغانستان، برنامه‌ریزی و اجرآت ناکافی نظامی امریکا با توجه به تحولات غیرمنتظره بود.

این در حالی است که دو روز پیش‌تر نیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه را به دلیل حضور نیافتن به مجلس نماینده‌گان امریکا، توسط کمیته روابط خارجی این مجلس متهم به بی‌احترامی شد.

خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ به یکی از سوژه‌های داغ این روزهای کارزارهای انتخاباتی ماه نوامبر امریکا تبدیل شده است و ترامپ دولت بایدن را مقصر و هریس را شریک فاجعه می‌داند.

مطالب مرتبط